رفتن به محتوای اصلی

همه چیز درباره Google Analytics 4 گوگل آنالیتیکس

توسط بهمن ۱, ۱۴۰۲بهمن ۳ام, ۱۴۰۲مقالات دیزاین مای سایت1 دقیقه برای خواندن کافیست
گوگل آنالیتیکس 4

‌Google Analytics 4 یا گوگل آنالیتیکس چهار ( نسخه نهایی )

گوگل آنالیتیکس 4 قدرتمندترین ابزار موجود در دنیا متعلق به کمپانی گوگل برای بررسی ترافیک وب سایت ها می باشد. Google Analytics 4 (GA4) تکامل بعدی نرم افزار ردیابی تجزیه و تحلیل Google است که به شما امکان می دهد معیارهای ترافیک و تعامل را در بین وب سایت ها و برنامه ها جمع آوری، ردیابی و اندازه گیری کنید. پلتفرم فعلی Google Analytics، در دهه‌گذشته‌به طور گسترده توسط صاحبان وب سایت استفاده‌شده و به نوعی امتحان خود را کامل پس داده‌است.

با توجه به آشنایی SEO و بازاریابان با UA، و به دلیل تفاوت ساختار و ظاهر GA4، ضرورت مهاجرت به یک پلتفرم جدید اختلالی در صنعت سئو ایجاد کرده‌بود که با روی کار‌آمدن سیستم گوگل آنالایتیکس تا حدود زیادی این مشکل حل شد. و با دلیل موجه ردیابی و گزارش تجزیه و تحلیل کلیدی برای گزارش فعالیت های SEO و اندازه گیری دقیق آنها اطلاعات جامع و کاملی در اختیار وب مستران قرار داده‌شد.

از دیدگاه گوگل، GA به عنوان نرم افزار تحلیلی آینده ساخته‌شده‌است که بر دو معیار اصلی تمرکز کند:

GA4 دارای تجزیه و تحلیل، بینش و همچنین تجسم داده‌های بیشتری نسبت به UA است و به جای‌داشتن‌چندین نما، اکنون همه دیتا های های مرتبط دارای جریان داده‌های انبوهی هستند که به شرکت ها کمک می کند تصویر واضح تری از رفتار بازدیدکنندگان وب سایت داشته‌باشند.

یک پلتفرم UA قدیمی که مانع مقیاس‌ پذیری معماری داده‌ها و لزوم رعایت الزامات حریم خصوصی داده‌ها (یعنی GDPR و CCPA) می‌شود، GA4 ویژگی‌های حریم خصوصی مختلف شامل ناشناس‌سازی پیش‌فرض IP، مدت زمان ذخیره کمتر داده‌ها، مکان سرورها و انتقال داده‌های محدود، حالت رضایت کاربران از محتوایی که در حال‌خواندن آن است، حذف داده‌های شخصی کاربران، و قوانین مربوط به اطلاعات قابل شناسایی شخصی می شود.

چه زمانی باید حساب های GA4 ایجاد شوند؟

بهترین زمان برای راه اندازی دارایی GA4 در سال 2020 بود، دومین زمان بهترین زمان اکنون است. هرچه حساب‌های GA4 زودتر شروع به جمع‌آوری داده‌ها کنند، زودتر می‌توانید گزارش‌های بلندمدت انجام دهید و روی کلمات کلیدی وب سایت خود سرمایه گذاری انجام دهید. هر چقدر اطلاعات بیشتری از کلمات کلیدی کاربرانی که با ورود از موتور های جستجویی نظیر گوگل وارد وب سایت شما میشوند داشته باشید، قطعاً موفق تر خواهید بود.

گوگل google-analytics

شروع کار با GA4

برای شروع باید یک ویژگی GA4 راه اندازی کنید و تگ Google خود را با استفاده از تگ پیکربندی GA4 یا تگ json روی سایت خود نصب کنید. در سیستم های تولید محتوایی نظیر وردپرس ، این امکان وجود دارند که با نصب یک افزونه ساده ، این قابلیت را به وب سایت خود اضافه کنید.

اگر قبلاً از Google Analytics استفاده می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی Admin > Create property کلیک کنید تا ویژگی جدید GA4 خود را تنظیم کنید. نام وب سایت یا کسب و کار خود را به عنوان نام دلخواه ، وارد کنید. محل زندگی زمانی و واحد پولی را که در آن گزارش می دهید انتخاب کنید. تنظیمات خود را پیکربندی کنید و برچسب Google خود را در سایت خود وارد کنید، به شرطی که قبلا اینکارو انجام نداده باشید.

رابط کاربری GA4

هنگام ورود به GA4 با ساختار گزارشگری و منوی کاملاً آشنا اما کاملاً متفاوت روبرو خواهید شد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها این است که بدانید برای یافتن‌گزارش‌هایی که نیاز دارید به کجا بروید. نام همه دیتا هایی که مشاهده کرده اید ، با ورژن های قبلی به نوعی متفاوت است و هیچ چیز با آنچه در UA ردیابی کرده اید مطابقت ندارد. سخت ترین قسمت این است که بفهمید برای شروع به کجا باید بروید.

منوی جانبی GA4 به دو مجموعه گزارش اصلی تقسیم شده‌است: چرخه تگ ها و مجموعه کاربر. این گزارش‌ها که منوی سمت چپ را تشکیل می‌دهند، جایگزین برگه‌های گزارشی می‌شوند که برای دسترسی به آنها در UA استفاده کرده اید . با شروع از بالا به پایین GA4 سفارشات منوی چپ را به شرح زیر گزارش می دهد:

گزارش UA GA4 و مقایسه منو های جدید

داده‌های GA4 متفاوت از UA جمع آوری می شوند. بنابراین در حالی که معیارهایی شبیه به هم را کشف نخواهید کرد، در اینجا نزدیکترین مقایسه گزارش بین UA و GA4 است.

همچنین یک گزارش در مورد تعامل وب سایت با کاربران وجود دارد، می‌توانید مانند ثبت‌نام در خبرنامه رویدادها را به‌عنوان تبدیل علامت‌گذاری کنید تا در اینجا شروع به جمع‌آوری داده‌ها کنید.

در حالی که دقیقاً همان داده‌هایی را که UA ردیابی می‌کردید پیدا نمی‌کنید، حداقل اولین قدم‌های خود را در یادگیری منوی جدید GA4 برداشته‌اید، بنابراین دفعه بعد برای مشکلی نخواهد بود.

منوی سفارشی‌شده در GA4

اکنون می دانید که چگونه شروع به دسترسی به گزارش های خود خارج از باکس کنید. با این حال می‌توانید «مجموعه‌ها» را در GA4 ایجاد و سفارشی کنید. این به شما این امکان را می دهد که بخش های گزارش را بسته‌به گردش کار خود و داده‌هایی که می خواهید اولویت و گروه‌بندی کنید. این در منوی جانبی GA4 شما منعکس خواهد شد.

برای ایجاد مجموعه ها و سفارشی کردن منوی ، باید یک نقش ویرایشگر داشته باشید.

بعضیی از عملکردها به حساب‌های سطح ویرایشگر یا مدیر نیاز دارند.

GA4 Metrics در مقابل UA Metrics

GA4 در آپدیت جدید معیارهای جدیدی را معرفی می کند و بعضی از معیارها را از میان بر می دارد. در زیر بعضی از متداول‌ترین معیارهای UA که حذف شده‌اند آورده شده است. توصیه می کنیم در صورت لزوم این موارد را در وب سایت خود اضافه کنید. معیارهای جدید GA4 زیر بیشتر بر اساس معیار Sessions درگیر هستند، که Google آن را به عنوان جلسه‌ای تعریف می‌کند که بیش از 10 ثانیه طول می‌کشد، یا یک رویداد تبدیلی داشت، یا دو یا چند بازدید از صفحه یا صفحه داشت.

تنظیمات داده

همانطور که ویژگی و پیکربندی های GA4 خود را تنظیم می کنید، زمان مناسبی برای همسویی با همکاران است. داده های GA اغلب توسط تیم های مختلف برای گزارش پیشرفت خود و نشان دادن تأثیر کارشان قابل دسترسی است. آیا می دانید چه افراد و تیم هایی در سراسر سازمان شما به داده های GA دسترسی دارند؟ ذینفعان تجزیه و تحلیل را شناسایی کنید و یک همگام سازی ترتیب دهید تا مطمئن شوید همه در یک سمت هستید. مجموعه دیزاین مای سایت به صورت گسترده و حرفه ای میتواند این فعالیت ها را بر روی وب سایت شما پیاده سازی کند.

تراز کردن و تنظیم قوانین برای:

  • چه داده‌هایی ردیابی می شوند
  • نحوه ردیابی و گزارش آن
  • پارامترهای شما چیست
  • نحوه برچسب گذاری آنها

زمان خوبی برای برقراری ارتباط بین ذینفعان تجزیه و تحلیل داده‌های خود است. این برای همسویی با گزارش و اهداف بسیار مهم است. همچنین به شما امکان می‌دهد حساب کاربری و وب سایت خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید گزارش‌هایی را تهیه کنید که که کلمات کلیدی و وضعیت وب سایت شما را برجسته می‌کند.

انواع ضربه در مقابل ردیابی رویداد

رویدادها برای پلتفرم GA4 حیاتی هستند و با آنچه در UA ردیابی و گزارش کرده اید فرق دارند. رویدادها نشان‌دهنده تفاوت مدل‌داده بین خصوصیات Universal Analytics و GA4 است.

انواع ضربه گوگل آنالیتیکس در مقابل گرافیک ردیابی رویداد، هر نوع ضربه یک رویداد در GA4 است

در GA4 هر “Hit” یک رویداد است و هیچ تفاوتی بین انواع کلیک و تعداد ماندن در وب سایت وجود ندارد.

GA4 ابعاد زیر را ارائه‌می‌کند که به شما کمک می‌کند بفهمید چگونه یک کاربر، وارد وب سایت شما شده‌است:

ابعاد با محدوده کاربر را به عنوان «آشکارسازهای کاربر جدید» خود تصور کنید. آن‌ها شما را از چهره‌های جدیدی که وارد حوزه دیجیتال شما شده‌اند مطلع می‌کنند. کاربران جدید کاربرانی هستند که 0 تعامل قبلی با یک وب سایت یا برنامه دارند. ابعاد با پیشوند “کاربر اول” اطلاعاتی را در مورد نحوه به دست‌آوردن کاربر برای اولین بار ارائه‌می‌دهد. اگر کاربر بارها در آینده بازگردد، ابعاد محدوده کاربر تغییر نخواهد کرد.

بعد محدوده جلسه چه یک بازدید کاملاً جدید باشد یا یک چهره آشنا که بازمی گردد، این ابعاد اطلاعاتی درباره جلسه ها را جدید ارائه می دهند. جلسه های جدید جلسه هایی از کاربران جدید و بازگشتی هستند. ابعاد با پیشوند “جلسه” اطلاعات مربوط به جلسه های جدید را نشان می دهد. هر بار که یک کاربر از سایت شما بازدید می کند، ابعاد جدیدی در محدوده جلسه به آنها اختصاص می یابد که اطلاعاتی در مورد نحوه جذب کاربر برای آن جلسه ارائه می دهد.

در حالی که در ابتدا گوگل نرخ پرش را از گزارش GA4 حذف کرد، اما در آپدیت جدید این موضوع بزگشته است. نرخ پرش یک رابطه مستقیم نسبت به نرخ تعامل GA4 است.

جلسات درگیر

اکنون که واقعاً تفاوت های ظریف نرخ پرش در دنیای پس از UA را بررسی کرده ایم، واقعاً باید نحوه تعریف یک جلسه تعاملی توسط Google را پوشش دهیم.

گوگل یک جلسه تعاملی را اینگونه تعریف می کند: «تعداد جلساتی که بیش از 10 ثانیه به طول انجامید، یا یک رویداد تبدیلی داشتند، یا 2 یا بیشتر بازدید از صفحه یا صفحه داشتند».

فاصله زمانی یک جلسه درگیر را می‌توان از 10 ثانیه پیش‌فرض تغییر داد، اما این معمولاً فقط برای حساب‌های جدید توصیه می‌شود تا از انحراف داده‌ها جلوگیری شود.

از آنجایی که نرخ پرش در GA4 متفاوت محاسبه می شود، رابطه 1:1 با داده های نرخ پرش قدیمی از UA وجود نخواهد داشت.

با استفاده از حساب آزمایشی GA4 ( دمو )

با دسترسی به حساب آزمایشی با Google Analytics 4 آشنا شوید. این حساب مملو از داده‌هایی است که می‌توانید کاوش کنید، و به شما امکان می‌دهد به برخی از ویژگی‌های جدیدتر در حین انتشار، دسترسی اولیه داشته‌باشید. این یک راه عالی برای تمرین مهارت های خود با داده‌های واقعی کسب و کار است اگر به تازگی شروع به کار کرده‌اید و سایت خود یا داده‌های کافی برای کاوش در تمام عملکردها را ندارید، این یک نقطه شروع عالی است.

اگر می خواهید مهارت های خود را در تجزیه و تحلیل داده‌ها و سئو ارتقا دهید، توصیه می شود بعد از راه اندازی وب سایت خود شروع به اعمال گوگل آنالایتکیس در وب سایت خود کنید و شروع به بررسی تأثیر تلاش های سئوی خود کنید. Google Analytics عملکرد و معیارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای ارتقای توانایی خود در ایجاد بینش و ایجاد ابتکارات برای رسیدن‌به اهداف تجاری خود استفاده کنید.

کاوش های خود را با گواهینامه Google Analytics ترکیب کنید (مطمئن شوید که به دوره های GA4 دسترسی دارید) تا اعتبارنامه و نمایه LinkedIn خود را به روز نگه دارید.

5/5 - (5 امتیاز)
دیزاین مای سایت

با بیش از 1500 نمونه کار طراحی موفق در زمینه وب سایت در کنار شما هستیم تا یک گام مقتدرانه به سوی پیشرفت کسب و کار شما برداریم. صفحات اول گوگل ، طراحی وب سایت های کارخانجات معتبر توسط این شرکت اتفاقی نیست ! شما هم میتوانید به کسب و کار خود رونق ببخشید. حتماً به دیگر وب سایت های هولدینگ ما سر بزنید. /تیزر / سرور و دامنه / سئو / طراحی لوگو :)

پاسخ دهید

تماس با شرکت