رفتن به محتوای اصلی

بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتال

‌بازاریابی دیجیتال به مجموعه ایی از فعالیت هایی گفته‌می‌شود که از طریق اینترنت به بازاریابی کالا و خدمات می پردازد. همان طور که میدانید شیوه های سنتی کسب و کار با ظهور اینترنت به تدریج در حال حذف یا تغییر هستند. شیوه‌های کسب و کارهایی جدیدی در اینترنت به وجود‌آمده‌اند که تا پیش از این حتی تصوری درباره آن ها نداشتیم و یا فکر می کردیم که توجیح اقتصادی ندارد. اگر شما در گذشته می خواستید کسب و کاری راه اندازی کنید حداقل به تلفن، کلی آگهی روزنامه و احتمالا مغازه احتیاج داشتید. امروز می توانید یک مغازه چهار نبش در شلوغ ترین محل یعنی (وب سایتی) در اینترنت ایجاد کرده و کسب و کار خود را داشته باشید.

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتالی اصولا به تمام امور انجام شده در فرایند بازاریابی گفته می‌شود که در بستر اینترنت و از مسیرهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و … انجام می‌گیرد. این بسترها ارتباط کسب و کار را با افراد و مشتریان برقرار می‌کند. به عنوان مثال نرم افزار crm در مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از این مسیرهاست. می‌توان گفت این مشتریان ممکن است مشتریان فعلی و یا احتمالی باشند. زمانی یک کسب و کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفق خواهد بود که فردی را به عنوان دیجیتال مارکتر انتخاب کرده باشد. این فرد باید تصویر کاملا واضحی از کسب و کار را ارائه دهد و با تعیین استراتژی، افراد را به صورت هدفمند به سمت کالا و خدمات خود بکشاند.

ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

پیشرفت های فن آوری و در حال تحول در رفتارهای مصرف کننده ، چشم انداز اصول بازاریابی دیجیتال را در سال ۱۴۰۳ شکل می دهد. ادغام هوش مصنوعی (AI) در استراتژی های بازاریابی یک روند غالب است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، از چت ربات‌های پیشرفته‌گرفته تا تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، نحوه ارتباط کسب‌وکارها با مخاطبان خود را دوباره تعریف می‌کنند. تصویر چت های مبتنی بر AI-محور که پاسخ های انسانی مانند را به نمایش داده‌های مشتری ، ارائه پشتیبانی فوری و ارائه توصیه ‌های شخصی بر اساس ترجیحات فردی و تاریخ خرید ارائه می دهند.

مطلب پر بازدید امروز :  اخذ مجوز ساماندهی برای وب سایت

این سطح بالای شخصی‌سازی تجربه یکپارچه مشتری را تضمین می‌کند و رضایت و وفاداری را تقویت می‌کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده مبتنی بر هوش مصنوعی به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا در زمان واقعی تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده‌ها را بگیرند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های گسترده مشتری، الگوها و روندها را شناسایی می‌کنند و به بازاریابان این امکان را می‌دهند که دقیقاً مخاطبان را با پیام‌های سفارشی مورد هدف قرار دهند. این دقت نوید نرخ تبدیل بالاتر و بازگشت سرمایه قابل توجهی را می دهد.

بازاریابی از طریق ایمیل

این روش نیز در کنار ایجاد وب سایت، سئو و شبکه های اجتماعی هنوز کارایی خود را دارد. اما دیگر دوره ارسال ایمیل های زیاد و بی هدف به پایان رسیده است. هر کسی زمان محدودی در شبانه روز دارد و می خواهد که از این زمان بهترین استفاده را ببرد. بنابراین ایمیل هایی برای بازاریابی مفید هستند که مخاطب خود را به درستی شناسایی کرده و همچنین محتوای آن به دقت تنظیم شده باشد.

در غیر این صورت ارسال میلیون ها ایمیل با بازدهی و نرخ تبدیل (تبدیل کاربر یا بازدید کننده به مشتری) نزدیک به صفر ارزشی ندارد. برای اینکار شما باید محتوایی مناسب و جذاب تهیه نمایید. این محتوا می تواند برشی هایی از محتوای وب سایت شما باشند که در راستای علاقه این کاربر خاص می باشد.

مسئله فنی در این رابطه این است که فرم ها و صفحاتی که برای کاربران به جهت بازاریابی ایمیل می شوند بدون خطا و کاملا بارگذاری شود و از سوی فراهم کننده سرویس ایمیل به عنوان اسپم شناسایی نگردد. در غیر این صورت ایمیل ها بخاطر مسائل ایمنی مورد توجه و اعتماد کاربر قرار نخواهد گرفت.

بازاریابی از طریق وب سایت

پیش از این شاید ایجاد وب سایت برای هر کسب و کاری ضروری نبود. اما با افزایش کاربران و تغییرات مدام در شیوه ها و ابزارهای بازاریابی اینترنتی (که در بالا ذکر شد) لازم است که وب سایت به عنوان یک پایگاه اصلی در فضای مجازی وجود داشته باشد، و سایر روش های بازاریابی در ارجاع و ارتباط با وب سایت انجام گیرند. برای مثال اگر شما در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارید تنها به این شبکه اجتماعی اکتفا نکرده، وب سایت ایجاد کنید و کاربران شبکه های اجتماعی را نیز به سایت ارجاع دهید و برعکس. چون در صورت از دست دادن حساب کاربری در این شبکه اجتماعی (به علت فیلتر یا هک) وب سایت شما راه ارتباطی را با مشتریان شما حفظ می نماید. از سوی دیگر با افزایش بازدید وب سایت شما، رتبه آن نیز در صفحه نتایج جستجو بهبود می یابد.

مطلب پر بازدید امروز :  رفع خطاهای 404 را در وردپرس + راه حل اصلاح آن

نقش سئو در بازاریابی دیجیتال

سئو همچنان یکی از قوی ترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی در کشورها و صنعت های مختلف به حساب می آید. غول موتورهای جستجوگر اینترنتی جهان گوگل، به عنوان ابزاری برای یافتن کالا و خدمات از طریق اینترنت تقریبا توسط تمامی کاربران استفاده می شود. حتی در خرید به روش سنتی و حضوری افراد از اینترنت برای یافتن اطلاعات، مقایسه و بررسی گزینه ها استفاده کرده و به صورت آنلاین تحقیق می کنند و سپس اقدام به خرید می نمایند. این روند بدین معناست که می توان با مشتریان بالقوه از طریق موتورهای جستجو ارتباط برقرار کرد. تحقیقات نشان می دهد که ۹۰% کاربران به محتوای وب سایت هایی که در دو صفحه اول نتایج جستجو قرار دارند توجه می کنند. بنابراین وب سایتی که بتواند به جایگاه های در این دو صفحه دست پیدا کند در این رقابت شانس بسیار بیشتری برای جذب مشتری خواهد داشت.

برای سئو لازم است که اولا ساختار وب سایت برای سئو بهینه سازی شود و بک لینک سازی صورت گیرد. اما نکته کلیدی دیگر آن تولید محتوا است. از سوی دیگر از آنجایی که تبلیغات گوگل ادوردز با نرخ کنونی دلار بسیار گران قیمت و کم بازده است، برای بیشتر کسب و کار ها توجیح اقتصادی ندارد. جایگزین این تبلیغات می توانند سئو و تبلیغات کلیکی و بنرها در وب سایت های دیگر باشد. در چنین شرایطی سئو می تواند گزینه بسیار معقولانه و هوشمندانه ایی باشد. چون تبلیغات کلیکی پس از دوره ایی به پایان می رسند. اما سئو اگر اصولی پیاده سازی شود. پس از چند ماه وب سایت به جایگاهی در صفحه اول یا دوم دست پیدا خواهد کرد. با کمی نگهداری تا زمانی طولانی در این محل باقی خواهد ماند. پس هر آنچه در سئو هزینه می شود در واقع نوعی سرمایه گذاری پایدار است.

مطلب پر بازدید امروز :  مدیریت پیج اینستاگرام

اهمیت محتوا در بازاریابی اینترنتی و سئو

محتوای متنی متداول ترین نوع محتوا است موتورهای جستجو نیز درک خوبی برای فهرست کردن این نوع محتوا دارند. در واقع استفاده و کشف کلمات کلیدی در این نوع محتوا آسان تر است. اما نوشتن‌و نحوه ارائه این نوع محتوا باید به گونه ایی باشد اولا بازدید‌کننده با دیدن آن در صفحه نتایج جستجو روی آن کلیک کند، دوما بخاطر ساختار مناسب به راحتی قابل‌خواندن و درک باشد. اما مسئله این است محتوای تصویری برای بسیاری از کاربران جذاب تر است.

محتوای تصویری مانند اینفوگرافیک ها بعلت داشتن ظاهر جذاب و پر انرژی بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد. این تصاویر می توانند اطلاعات زیادی را به شکل تصویر و متن های کوتاه در اختیار کاربر قرار دهند که سرعت‌خواندن و درک را افزایش می دهند. نوع دیگری از محتوا ویدئو ها هستند که بسیار مورد توجه کاربران قرار می گیرند. اینستاگرام که ابتدا با تصاویر و عکس ها کار خود را شروع کرد امروز ویدئوها درصد زیادی از محتوای آن را تشکیل می دهند. این حرکت اتفاقی نیست و نشان دهنده راه آینده است. در واقع با افزایش سرعت اینترنت و قدرتمند شدن تلفن های همراه در بیشتر کشورها امروز ویدئو ها به راحتی قابل بارگذاری و پخش هستند.

در نتیجه انتظار می رود که در بازاریابی اینترنتی نیز از انواع محتوا بخصوص محتوای چند رسانه ایی بیشتر استفاده شود. این نوع محتوا نه تنها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بلکه در وب سایت و سایت های اشتراک گذاری ویدئو با استقبال زیادی مواجه می شوند. اگر دقت کرده‌باشید گوگل در صفحه نتایج جستجوی اصلی (بجز جستجوی ویدئو) محلی برای ویدئو های مربوطه  در نظر گرفته‌است. برای همین می توان با تولید این نوع محتوا و کار سئو بر روی آن، به شهرت برند و رتبه وب سایت کمک کرد.

سخن نهایی

هر امری هدفی دارد و همانطور که گفته شد هدف کسب و کارها افزایش فروش کالا و خدمات و افزایس سود است. با گسترش ارتباطات و افزایش تمایل کسب و کارها به الکترونیکی شدن ناخودآگاه موضوع بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ به میان می‌آید. این موضوع تا حدی کار صاحبان کسب و کار را برای یافتن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی ساده‌تر کرده است. اما موضوعی که مهم است اینست که امور باید کاملا اصولی و توسط افراد متخصص پیش برود. اطلاع کافی از تعریف بازاریابی دیجیتالی و شناخت ابزارهای آن کافیست تا در این عرصه پیروز شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

پاسخ دهید

تماس با شرکت