رفتن به محتوای اصلی

جستجوی معنایی چیست؟ 7 روش برای بهبود جستجوی معنایی

جستجوی معنایی چیست؟

آموزش کامل جستجوی معنایی یا Semantic Search و اعمال آن در وب سایت شما

جستجوی معنایی یا Semantic Search که به عنوان سئوی معنایی نیز شناخته می شود، یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو است که بر درک هدف و زمینه  جستجوی کاربر تمرکز دارد و به جای تمرکز بر کلمات کلیدی خاص، به شدت بر معنا و روابط بین کلمات و موجودیت ها تأکید می کند که این استراتژی به موتورهای جستجو کمک می کند تا نتایج مرتبط تر و دقیق تری ارائه دهند.

جستجوی معنایی یک رویکرد پیشرفته برای جستجو است که هدف کاربر (کلمه جستجو شده) و رابطه بین کلمات و مفاهیم را در نظر می گیرد که منجر به نتایج جستجوی مرتبط تر و دقیق تر می شود.

در حقیقت هدف جستجوی معنایی در سئو ارائه نتایج جستجوی دقیق تر و مرتبط تر به کاربران و بهبود تجربه کلی جستجو است.

موتورهای جستجو با درک هدفی که در پشت یک پرس و جو و زمینه محتوا وجود دارد، می توانند نتایج بهتری را ارائه دهند که با آنچه کاربران به دنبال آن هستند مطابقت داشته باشد. و شما به عنوان یک مالک یا مدیر سایت، باید این موضوع را درک کنید تا به محتوای خود کمک کنید تا شانس بیشتری برای نمایش بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) داشته باشد.

جستجوی معنایی چگونه کار می کند؟

جستجوی معنایی با تلاش زیاد و مقایسه مطالب و مفاهیم یک سان در وب سایت ها برای درک معنا  و جوهای جستجو و تطبیق آنها با محتوای مرتبط کار می کند. در واقع وقتی یک کلمه ای را کاربر جستجو میکند ، میان وب سایت هایی که در صفحه برتر قرار دارند ، آن وب سایتی که بیشترین رابط معنایی را رعایت کرده است، از این سئو بهره مند شده و نسبت به دیگر وب سایت ها در اولویت قرار دارند برای انجام این کار، موتورهای جستجو از فناوری‌های زیر بهره میبرند:

  1. پردازش زبان طبیعی (NLP): این پردازش زیرشاخه ای از هوش مصنوعی است که به ماشین ها در درک بهتر و تفسیر زبان انسان کمک می کندNLP به موتورهای جستجو در تشخیص ساختار جملات، روابط بین کلمات و زمینه استفاده از آنها کمک میکند.
  2. شناسایی روابط معنایی : موتورهای جستجوی معنایی در واقع موجودیت های موجود در محتوا، مانند افراد، مکان ها، اشیاء یا مفاهیم را شناسایی می کنند. موتورهای جستجو با شناخت این موجودات، می توانند روابط آنها را درک کنند و نتایج مرتبط تری را ارائه دهند.
  3. معنای متنی: جستجوی معنایی زمینه یک عبارت جستجو را در رابطه با محتوای صفحات وب در نظر می گیرد و به جای اینکه صرفاً بر تطابق دقیق کلمات کلیدی تکیه کند، مترادف ها، مفاهیم مرتبط، و هدف پشت پرس و جو را در نظر می گیرد. به عنوان مثال در موضوع : من به باغ رفتم و من باغ رفتم ، متن اولی برای موتور های جستجو دلچسب تر و بهتر است.
  4. نمایه سازی معنایی پنهان (LSI): LSI یک تکنیک پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات است که برای کشف روابط بین کلمات و اصطلاحات در بدنه متن بکار گرفته میشود که این تکنیک به بهبود دقت بازیابی و طبقه بندی اطلاعات در سیستم های بازیابی اطلاعات مانند موتورهای جستجو کمک می کند.
  5. تشخیص منظور کاربر: هدف جستجوی معنایی تشخیص هدف کاربر (هدف جستجو) هنگام وارد کردن سوال یا جستجو است. این کار با تجزیه و تحلیل زمینه پرس و جو، مانند موقعیت مکانی کاربر، سابقه جستجو و نوع دستگاهی که استفاده می کند، صورت می گیرد
  6. نمودارهای اطلاعاتی: نمودارهای اطلاعاتی پایگاه داده های ساختاری هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ارتباطات بین افراد، مکان ها و موضوعات را درک کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک شخص معروف را جستجو می کنید، یک نمودار اطلاعاتی از شخص ممکن است اطلاعاتی را در مورد آن شخص، موجودیت های مرتبط و ارتباطات آنها نمایش دهد. به طوری که نیاز کاربر با همان نمودار های اطلاعاتی برطرف شود.
مطلب پر بازدید امروز :  همه چیز درباره Google Analytics 4 گوگل آنالیتیکس

جستجوی معنایی در واقع به دنبال هوشمند کردن موتورهای جستجو است تا قادر به درک تفاوت های ظریف زبان و قصد انسان باشد. این کار منجر به نتایج جستجوی دقیق تر و مرتبط تری می شود و در انتها تجربه جستجوی کاربر را بهبود می بخشد.

درک چگونگی کارکرد جستجوی معنایی به شما کمک می کند تا محتوایی ایجاد کنید که با این اصول هماهنگ باشد و دید آنلاین آنها را اتقاء دهد. همچنین به شما کمک می کند تا بازدهی بالاتری در بازاریابی محتوای خود داشته باشید.

چرا یادگیری و درک جستجوی معنایی مهم است؟

درک جستجوی معنایی باعث می شود سئو بهتری داشته باشید و در نتیجه رتبه جستجوی بهتری کسب کنید و ترافیک را افزایش دهید.

اهمیت سئو در طراحی سایت

در اینجا برخی از دلایل اهمیت زیاد جستجوی معنایی آورده شده است:

ارتباط جستجوی بهبود یافته

جستجوی معنایی به جای تطبیق کلمات کلیدی، بر درک هدف و زمینه جستجوی کاربر متمرکز شده است. که منجر به بهبود قابل توجه نتایج جستجو با ارائه اطلاعات مرتبط تر می شود و کاربران می توانند آنچه را که به دنبال آن هستند سریعتر و آسانتر پیدا کنند.

تجربه کاربری پیشرفته

جستجوی معنایی با ارائه نتایج دقیق تر، تجربه کاربر را افزایش می دهد. نا امیدی از غربال کردن محتوای نامرتبط را کاهش می دهد و رضایت کاربر را بالا میبرد که این مورد به افزایش تعداد بازدیدکنندگان متعدد سایت شما کمک می کند.

بهبود کیفیت محتوا

بهینه سازی نتایج جستجوی معنایی تاثیر زیادی در محتوای با کیفیت بالا که یک مسئله را به طور کامل پوشش می دهد، دارد که این به نفع کاربران و موتورهای جستجو است و اطمینان می دهد که اطلاعات ارائه شده قابل اعتماد و آموزنده است. گاهاً مطالب قدیمی و آرشیو 

رتبه بندی جستجوی بهتر

از آنجایی که جستجوی معنایی بر زمینه، موضوعات و مضامین متمرکز است، شما فرصتی برای رتبه بندی برای بسیاری از کلمات کلیدی پیدا میکنید. این فرصت به رتبه بندی بهتر جستجو و افزایش ترافیک سایت شما کمک میکند. و علاوه بر آن ، حتی اگر جستجوگران از عبارت‌های جستجوی نامفهوم استفاده کنند، موتورهای جستجو متوجه آن میشوند و نتایج جستجوی مرتبط را ارائه می‌کنند.

بهینه سازی برای جستجوی معنایی: ۷ نکته حرفه ای

  1. از ابزار مناسب SEO استفاده کنید

استفاده از افزونه SEO یکی از روش‌های جستجوی معنایی مناسب است که باید اتخاذ شود اما برای کاربران وردپرس، که برای وب سایت های وردپرسی ، استفاده از افزونه های All in one SEO pack و یا Yoast نتیجه بهتری دارد

آمار جستجو: این سیستم قدرتمند کنسول جستجوی گوگل به شما امکان می دهد رتبه بندی کلمات کلیدی خود را ردیابی کنید و معیارهای مهم SEO را با یک کلیک و موارد دیگر مشاهده کنید. برای این کار باید به کنسول گوگل مسلط باشید.

مدیریت ریدایرکت ها: به شما کمک می کند تا ریدایرکت ها را مدیریت کرده و خطاهای ۴۰۴ را حذف کنید و ایندکس و فهرست کردن سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. به طور کلی نباید هیچ خطای ۴۰۴ در وب سایت شما باشد.

سایت مپ یا نقشه وب سایت: انواع مختلفی از نقشه های سایت را به طور خودکار ایجاد کنید تا همه موتورهای جستجو را از هرگونه به روز رسانی در سایت خود مطلع کنید.

  1. انجام تحقیقات مناسب کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا بتوانید عبارات اصلی جستجو و عبارات کلیدی مرتبط با جایگاه، صنعت یا موضوع خود را شناسایی کنید. با این حال، برای جستجوی معنایی، باید فراتر از کلمه کلیدی seed خود بروید وبرخی از کلمات کلیدی مانند موارد زیر را هدف قرار دهید:

مطلب پر بازدید امروز :  فیلم برداری هلی شات از مشاغل

کلمات کلیدی کانونیکال

این عبارات کلیدی، خاص و بسیار هدفمند هستند که معمولاً از سه یا چند کلمه تشکیل شده اند و دقیق تر از کلمات کلیدی کوتاه و عمومی میباشند و ممکن است حجم جستجوی کمتری در مقایسه با عبارات اصلی داشته باشند (کلمات کلیدی کوتاه تر و کلی تر)، اما ترافیک هدفمندی را هدایت می کنند. آنها همچنین این مزیت را دارند که نمرات دشواری کلمات کلیدی کمتری دارند. در وب سایت دیزاین مای سایت ، به صورت تخصصی به کلمات کلیدی کانونیکال پرداخته ایم که میتوانید آن را در “آموزش سئو کانونیکال “مطالعه کنید.

کلمات کلیدی LSI

کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing) که به عنوان اصطلاحات LSI یا کلمات کلیدی LSI نیز شناخته می شوند، کلمات و عباراتی هستند که از نظر معنایی با یک کلمه کلیدی یا موضوع مورد نظر مطابقت دارند.

این کلمات کلیدی کلمات و عباراتی هستند که از نظر مفهومی به هم مرتبط هستند و به معنای سنتی مترادف نیستند، برای مثال، اگر کلمه کلیدی هدف شما «دوربین‌های دیجیتال» است، کلمات کلیدی LSI شما ممکن است شامل عباراتی مانند «دوربین‌های DSLR»، «تجهیزات عکاسی»، «عدسی‌های دوربین»، «حسگر تصویر» و «سرعت شاتر» باشند. این عبارات مربوط به موضوع گسترده تر دوربین های دیجیتال است و می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را برای کاربرانی که در جستجوی اطلاعات دوربین های دیجیتال هستند، ارزشمند و مرتبط تشخیص دهند.

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی LSI برای درک مفهوم و محتوای یک صفحه وب و ارائه نتایج جستجوی مرتبط تر به کاربران استفاده می کنند.

آموزش سئو

شرکت سئو و بهینه سازی سایت

هدف جستجو

هدف جستجو که به‌عنوان هدف کاربر، قصد جستجوگر یا قصد پرس و جو نیز شناخته می‌شود، به هدف یا دلیل اساسی شخص در هنگام انجام یک پرس و جو در موتور جستجو اشاره دارد.

به عنوان یک خالق محتوا، درک هدف جستجو به شما کمک می کند تا محتوایی رضایت بخش را برای خوانندگان ایجاد کنید.

هدف جستجو برای اجرای یک استراتژی جستجوی معنایی موفقیت آمیز، بررسی کلمات کلیدی خود و ترکیب کلمات کلیدی LSI بسیار حائز اهمیت است.

  1. محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید

محتوای ستونی (صفحات ستون AKA) به مجموعه اساسی صفحات وب یا مقالات در وب سایت شما اشاره دارد که عموما جامع، عمیق و بسیار آموزنده هستند و موضوعات یا مضامین اصلی را در موضوع کلی سایت شما پوشش می دهند.

این قطعات محتوای ستونی و اساس استراتژی جستجوی معنایی شما خواهند بود، زیرا امکان ایجاد مجموعه های موضوعی را در اطراف آنها دارید. این استراتژی همچنین به شما کمک می کند تا تمام موضوعات خود را به طور جامع پوشش دهید. برای این کار حتماً از تگ های H یا هدینگ ها استفاده کنید. به طور خلاصه سعی کنید همیشه برای مطالب خود از تگ ۲ تا ۵ استفاده کنید. برای بخش محتوای ستونی میتوانید برای سی ام اس هایی مانند وردپرس ، از افزونه های متعددی استفاده کنید.

  1. خوشه های موضوعی بسازید

هنگامی که محتوای مهم و اصلی خود را شناسایی یا ایجاد کردید ( کانونیکال تگ )، گام بعدی ایجاد دسته‌های موضوعی پیرامون آن میباشد.

خوشه های موضوعی گروهی از محتوای مرتبط هستند که به طور جامع یک موضوع را از زوایای مختلف پوشش می دهند و مرتبط با یکدیگرهستند که هر بخش موضوعی به روشی مشابه سازماندهی شده است.

صفحات فرعی: این صفحات قطعات محتوایی هستند که برای پوشش عمیق یک جنبه از موضوع اصلی و پیوند به صفحه ستون ایجاد می کنید.

هنگامی که صفحات ستون و موضوعات فرعی خود را طراحی کردید ، پیوندهای داخلی استراتژیک بین آنها را ایجاد کنید. ایجاد خوشه های موضوعی به شما کمک می کند تا موضوع خود را به طور کامل پوشش دهید، همچنین جستجوی معنایی شما را تقویت می کند تا قدرت موضوعی خود را افزایش می دهد.

مطلب پر بازدید امروز :  Google Tag Manager چیست
   ۵.یک بخش پرسش و پاسخ اضافه کنید

افزودن بخش های پرسش و پاسخ به صفحات وب ، یکی دیگر از بهترین روش های جستجوی معنایی است که پیاده سازی آن بسیار آسان میباشد. سوالات متداول نیز برای سئو حائز اهمیت هستند، زیرا با کمک به کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود به بهبود تجربه کاربری (UX) کمک می کنند. این مورد همچنین به عنوان سئوی FAQ نیز تاثیر زیادی بر نتایج شما دارد.

در مرحله بعد، سوالات متداول مرتبط با موضوع خود را اضافه کنید.

پرسش‌های متداول به شما کمک می‌کند تا بسیاری از جنبه‌های موضوع خود را بدون عمیق‌تر شدن آن ها پوشش دهید و ارتباط معنایی محتوای خود را افزایش دهید.

     ۶.Schema Markup را پیاده سازی کنید

نشانه گذاری اسکیما (که به داده های ساختاریافته نیز گفته می شود) به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای شما را به طور موثرتری درک کنند. همچنین به آنها در تولید قطعه های غنی تولید کنند و ایجاد محتوای جذاب در SERP کمک میکند. اطلاعات اضافی در ریچ اسنیپت ها نیز به بازدید کنندگان مطالب شما کمک می کند تا بدانند که محتوای شما نیازهای آنها را برآورده می کند.

برخی از تاثیرگذارترین انواع طرحواره که می توانید به محتوای خود اضافه کنید عبارتند از:

طرح سؤالات متداول: به سؤالاتی پاسخ دهید که خوانندگان با احتمال بیشتری می پرسند و طرح سؤالات متداول را اضافه می کنند.

بخش اسکیما : طرح How-To را برای آموزش ها یا پست های آموزشی اضافه کنید تا موتورهای جستجو بتوانند قطعه هایی را با مراحل مورد نیاز برای فرآیندی که توضیح می دهید، خروجی بگیرند.

طرح  سئوی کسب و کار محلی: این طرح برای کسب و کارهای آجر و ملات عالی است و به شما کمک می کند در جستجوهای محلی رتبه بالایی داشته باشید. این بخش با یک افزونه ساده برای وردپرس و البته با تکمیل فیلد های این بخش حل میشود.

جستجوی معنایی تکنیکی است که برای درک هدف و زمینه پشت پرس و جوی کاربر و ارائه نتایج جستجوی مرتبط با متن با تجزیه و تحلیل معنای کلمات و روابط آنها بکار میرود

جستجوی معنایی چه تفاوتی با جستجوی سنتی مبتنی بر کلیدواژه دارد؟

در جستجوی سنتی مبتنی بر کلمه کلیدی، موتورهای جستجو کلمات دقیق یک پرس و جو را با کلمات موجود در نتایج جستجو مطابقت می دهند. از سوی دیگر جستجوی معنایی، معنای کلمات، مترادف آنها و روابط بین کلمات را در نظر می گیرد تا نتایج دقیق تری ارائه دهد.

بهترین ابزار سئو وردپرس برای جستجوی معنایی چیست؟

بهترین ابزار برای تعیین استراتژی جستجوی معنایی شما، All In One SEO (AIOSEO) است زیرا دارای ویژگی‌های بسیاری مانند دستیار پیوند، TruSEO، اسکیما حرفه ای است که  به شما در رتبه‌بندی موضوعات اصلی کمک کند.

اگر می‌خواهید از رقابت در SERP ها پیشی بگیرید، بهینه سازی را برای جستجوی معنایی در نظر بگیرید. زیرا این بهینه سازی به افزایش رتبه جستجو و ترافیک شما کمک می کند.

اگر به سئو و بهینه سازی حرفه ای نیاز دارید ، کافیست با مجموعه دیزاین مای سایت تماس بگیرید ، همکاران دیزاین مای سایت ، یک مشاوره رایگان و حرفه ای برای شما خواهند داشت.

 

سوالات متداول جستجوی معنایی

جستجوی معنایی چیست؟

یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو است که بر درک هدف و زمینه  جستجوی کاربر تمرکز دارد و به جای تمرکز بر کلمات کلیدی خاص، به شدت بر معنا و روابط بین کلمات و موجودیت ها تأکید می کند که این استراتژی به موتورهای جستجو کمک می کند تا نتایج مرتبط تر و دقیق تری ارائه دهند.

جستجوی معنایی چه تفاوتی با جستجوی معمولی مبتنی بر کلیدواژه دارد؟

در جستجوی معمولی و سنتی مبتنی بر کلمه کلیدی، موتورهای جستجو کلمات دقیق در یک جستجو را با کلمات در نتایج جستجو مطابقت می دهند. از سوی دیگر، جستجوی معنایی، معنای کلمات، مترادف آنها و روابط بین کلمات را در نظر می گیرد تا نتایج دقیق تری ارائه دهد.

بهترین ابزار سئو وردپرس برای جستجوی معنایی چیست؟

به نظر شرکت دیزاین مای سایت ، بین افزونه های All in one SEO pack , Yoast و افزونه رنک مث ، افزونه All in one نتیجه بهتری را در جستجوی معنایی ارائه میدهد. در حالی که افزونه یوآست نیز از این قائده مستثنی نیست ولی رتبه افزونه رنک مث تفاوت زیادی با این دو افزونه دارد.

۵/۵ - (۱۵۵ امتیاز)

پاسخ دهید

تماس با شرکت