فهرست موضوعی
گوگل تگ منیجر چیست؟ همه چیز در باره Google Tag Manager
در این پست اختصاصی دیزاین مای سایت قصد داریم یکی از ابزار های قدرتمند گوگل به نام Google Tag Manager یا به اختصار GTM صحبت کنیم که تمامی فعالیت های آن ، نحوه استفاده از آن و نصب بر روی وب سایت صحبت خواهیم کرد .
و اما گوگل تگ منیجر چیست؟ GTM یک ابزار رایگان گوگل است که به مدیران وب سایت یا وب مستران امکانی را میدهد که بدون استفاده از کد نویسی از بخش برچسب یا تگ در وب سایت خود استفاده کنند به گفته گوگل ، استفاده از این امکانات بسیار ساده است فقط کافیست یک اطلاعات جزئی در باره پنل آن داشته باشید مثلاً باید بدانید تگ چیست یا تریگر چیست البته ما در این پست به توضیحات آنها خواهیم پرداخت.
انواع بخش های Google Tag Manager
گوگل تگ منیجر از سه بخش تگ ها ، تریگر ها و مغییر تشکیل شده که کار تگ ها به گوگل تگ منیجر دستور میدهند که چه فعالیتی در وب سایت داشته باشند . بخش تریگر مستقیم به تگ منیجر دستور میده که به چه شکل روی تگ های شما کار کند اهمیت تگ ها را منشخص کرده و متغیر GTM “برای اینکه تریگرها و تگها عمل کنند نیازمند آین دو است. به عبارتی دیگر همه این بخش ها مکمل دیگری است و نادیده گرفتن هر کدام از آن ها باعث لنگش در Google Tag Manager وب سایت شما خواهد بود ، البته به یاد داشته باشید که عدم استفاده درست از این سیستم امکان بهم ریزی وب سایت شما را دارد به عنوان مثال در ابتدای کار ، شما باید دو کد که گوگل در اختیار شما قرار میدهد را در وب سایت خود درج کنید
یکی در بخش Head و بلافاصله دیگری در بخش Body که عدم بکار گیری هر یک از آنها موجب بهم ریزی وب سایت شما خواهد بود . اگر از این بخش اطلاعات کافی ندارید میتوانید با کارشناسان دیزاین مای سایت تماس بگیرید . همکاران پشتیبانی این کار را برای شما انجام خواهیم داد.
اما در این میان ، کاربران تماس گرفته و سوالاتی در باره تفاوت Google Analytics با Google Tag Manager را دارند که اینگونه پاسخ کاربران را میدهیم :
گوگل تگ منیجر به زبان ساده
گوگل تگ منیجر یک ابزاری است که به وسیله کدی که در وب سایت شما درج میشود یک مرجع برای تگ های وب سایت شماست که بدون کد نویسی انجام میشود ولی گوگل آنالایتیک ابزاری است که بازدید های وب سایت ، کلمات کلیدی ( فرقی نمیکند که از خود وب سایت باشد یا گوگل تگ منیجر آن ها را تولید کند ) را نمایش میدهد به عبارت ساده تر این دو ابزار کاملاً با یکدیگر متفاوت بوده ولی برای وب مستر مکمل وب سایت شما می باشند پس گوگل آنالایتیک تمامی گزارش های تگ ها ، بازدید ها ، و حتی پست و برگه های وب سایت شما را در قالب گزارش میدهد که امکان دارد همان مواردی باشد که تگ منیجر آن ها را ایجاد کرده است.
به یاد داشته باشید که اگر گوگل آنالایتیک و گوگل تگ منیجر را همزمان با هم استفاده کنید و به آن ها تسلط داشته باشید خواهید دید که امکانات فوق العاده مفیدی برای شما ایجاد کرده است که امکان سفارشی سایز آنها در گوگل آنالایتیک وجود دارد که این ابزار فوق العاده باعث میشود کاربران زیادی از طریق موتور های جستجو وارد وب سایت شما شوند.
اما یک توضیحات کوتاه دیگری راجب تگ منیجر بخوانید :
- به وسیله این ابزار ، تگ های مطالب شما بسیار سریع تر از خود تگ های وب سایت شما در موتور های جستجو ثبت میشود و نیازی نیست که تگ ها به سایت مپ و سپس به گوگل معرفی شوند ، با تگ منیجر وب سایت شما مستقیم با گوگل در ارتباط خواهد بود.
- گوگل تگ منیجر مختص گوگل نیست ! و دیگر موتور های جستجو نیز میتوانند از آن بهره ببرند.
- تمامی تگ های شما در یک بخش قابل دسترسی هستند
- بخش دیباگ یا رفع ایرادات این ابزار ، باعث عدم رکود بوب سایت شما می شود.
- ابزار های دقیقی که تعبیه شده اند با مچ شدن با گوگل آنالایتیک ، آمار دقیق به وب سایت شما میدهد.
حال نحوه استفاده از این ابزار در تمامی وب سایت ها :
- متاسفانه این ابزار نیز مانند دیگر ابزار های گوگل در اختیار ایرانیان قرار نگرفته است پس به ناچار با آی پی غیر از ایران باید وارد این وب سایت شویم که وی پی ان بهترین گزینه است.
- وارد tagmanager.google.com شده و دکمه Start for Free را بزنید.
- میتوانید در صورتی که لینک بالا عمل نکرد متن Sign up Google Tag Manager را در گوگل سرچ کنید
- وارد لینک شدید اکانت جیمیل خود را وارد کرده و وارد پنل کاربری شوید
مطابق تصاویر زیر عمل کنید
سپس به این شکل عمل کنید
سپس با زدن کلید Web آدرس سایت خود دا وارد کنید
فیلم آموزش استفاده از این ابزار نیز در صورت استقبال کاربران در وب سایت قرار خواهد گرفت .
ضمناً کاربرانی که مایل به استفاده از این سرویس هستند و توانایی پیاده سازی آن را ندارند میتوانند با شرکت تماس گرفته و این شرکت این ابزار را در وب سایت شما درج نماید.
سوالات متداول درباره Google Tag Manager
Google Tag Manager چیست؟
Google Tag Manager یک ابزار مدیریت تگ است که توسط گوگل ارائه شده است و به شما امکان مدیریت و اجرای تگهای مختلف بر روی وبسایتها را میدهد.
استفاده از Google Tag Manager چه مزایا و منافعی دارد ؟
استفاده از Google Tag Manager به شما این امکان را میدهد که بدون دستکاری کد منبع وبسایت، تگها را مدیریت کنید و به راحتی تغییرات را اعمال کنید. همچنین این ابزار امکان بررسی و تحلیل دادههای تگها را فراهم میکند.
چگونه میتوان تگها را در Google Tag Manager اضافه کرد؟
برای اضافه کردن تگها در Google Tag Manager، ابتدا باید یک حساب ایجاد کنید، سپس یک container اضافه کنید و تگها و تریگرها را به container خود اضافه کنید. سرانجام container را منتشر کنید تا تغییرات روی وبسایت اعمال شود.
آیا Google Tag Manager رایگان است؟
بله، Google Tag Manager رایگان است و میتوانید به راحتی از آن برای مدیریت تگها در وبسایت خود استفاده کنید.